Tekniske komponenter

Tekniske komponenter i moderne bilglass

Akustisk glass

Akustisk glass gir bedre støydemping enn ordinært laminert glass på grunn Akustisk pvb folie.

Akustisk glass kan benyttes på laminerte frontruter, bakruter og sideruter.

Akustisk glass øker bilens komfort ved at den reduserer støyen, og den er kostnadseffektiv å implementere i glasset.

Coated glass

Et usynlig belegg på laminert glass kalt Coating, reflekterer en stor del av solenergien. Dette reduserer varmeoppbyggingen, og gir økt komfort i kupeen.

Tiden det tar til igjen å få en komfortabel temperatur i kupeen etter f. eks. en parkering en varm dag, er redusert med hele 25%.

Dagens biler har store glassflater. Dette gjør at det kommer mer varme inn i bilen.

Coated glass slipper mindre solenergi inn i bilen og det tar derfor lenger tid før varmen i kupeen stiger i forhold til vanlig farget eller klart glass.

Sensorer

Regnsensorens oppgave er til enhver tid å registrere om det befinner seg vann på frontruten. Når vann oppdages, sendes et elektronisk signal til vindusviskermotoren, som igjen aktiverer viskerne. Andre typer sensorer er lys- og duggsensor. Lyssensoren har til oppgave å slo nærlyset av og på ved behov. mens duggsensoren starter viften/klima-anlegget automatisk dersom det kommer dugg på innsiden av frontruten.

Kamera

Førerassistent, et kamera som overvåker området foran bilen. Hvis bilen er i ferd med å forlate kjørefeltet, uten at det er en planlagt manøver da varsles føreren med lette vibrasjoner i rattet. Når blinklyset brukes blir førerassistent deaktivert mens bilen svinger eller skifter kjørefelt. Førerassistent må kalibreres ved ruteskift.

Solarglass

Solarglass er en effektiv beskytter mot solenergi og UV-stråler overfor mennesker og ting i kupeen.

Solarglassfilter i herdet glass har spesielt lave UV-transmisjonsverdier (TUV).

Glassets TUV er bare en tredjedel (1 / 3) mot et normalt farget glass og en syvende del (1 / 7) av et klart glass.

Sotet glass

Et mørkt farget glass kalt sotet glass begrenser innsyn i kupeen og gir god lysmessig komfort.

Selv om glasset reduserer innsyn i bilen, er det fullt mulig å se ut.

Kjøretøyforskriftene tilsier at sotet glass kun kan anvendes fra bakre dørruter og bakover, altså bak B stolpen.

Vannavvisende glass

Vannavvisende glass har et belegg som øker sikkerheten ved kjøring på dager med regn.

Under kjøring fjerner vannavvisende glass vannet enklere og sikrere fra glassets overflate enn vanlig glass.

Elektrisk oppvarmet glass

Oppvarming i frontruten øker sikkerheten og komforten ved kaldt vær.

Det tar mindre en 5 minutter å tine og fjerne is på en frontrute med oppvarming ved -10°C.

Head-Up Display

Head-Up Display viser viktig informasjon direkte i førerens synsfelt. En projeksjonsenhet lager et virtuelt bilde som overføres til frontruten. Bildet vises uavhengig av lysforholdene og er godt synlig over panseret. Viktig informasjon som f.eks. hastighet og navigasjonsmeldinger blir dermed rask tilgjengelig uten at føreren behøver å ta blikket vekk fra veien.